אז אמרנו "אינטואיציה הורית", אמרנו "פיקוח משרד ה…", אמרנו "אנחנו עושים הכול למען הטיפול והחינוך של ילדינו/ילדיכם"…וגם למדנו ש"אין גן מושלם", וש"סדר עדיפויות ערכי" חשוב על מנת שנוכל לבדוק האם הגן מתאים בערכיו לשלנו אם לאו…
ובכל זאת, בבואנו לבחון מה עושה גן לראוי והולם את צרכי הילדים, ההורים והצוות, אנו נדרשים לכלים מדידים, אותם ניתן לבחון לאורך זמן (ולא רק כאשר אנו באים להתרשם מגן), ובנקודות זמן משתנות. קריטריונים ברורים לצוות ולהורים, שידעו שבעמידת המסגרת בהם, היא אכן מתאימה ומיטיבה, והפעוטות יחושו זאת בחוויה היומיומית שלהם בה.
אז יש דבר כזה. בארצות הברית. וגם אצלנו שואפים אליו.
המדד האמריקאי להערכת סביבתו של הפעוט (מגיל 0-30 חודשים) – ITERS-R – כולל 39 פריטים (סטנדרטים) המחולקים לשבעה תתי-נושאים:
- מרחב וריהוט: מרחב פנימי, ריהוט לטיפול ולמשחק יומיומי, תנאים לרגיעה ולנוחות, ארגון החדר, תצוגה לילדים.
- שגרת הטיפול האישי: קבלת פנים ופרידה, ארוחות/ארוחות ביניים, שינה, החתלה/שימוש בשירותים, נוהלי בריאות, נוהלי בטיחות.
- הקשבה ודיבור: עזרה לילדים בהבנת השפה, עזרה לילדים בשימוש בשפה, שימוש בספרים
- פעילויות: מוטוריקה עדינה, משחק גופני פעיל, אמנות, מוזיקה ותנועה, קוביות, משחק דרמטי/משחקי "כאילו", משחקים בחול ובמים, טבע/מדע, שימוש בטלביזיה/וידיאו/מחשב, טיפוח קבלת מגוון אתני ותרבותי.
- יחסי גומלין: פיקוח על משחק ולמידה, אינטראקציה בין ילדים, אינטראקציה בין הילדים לאנשי הצוות, משמעת
- מבנה התוכנית: סדר יום, משחק חופשי, פעילויות משחק קבוצתיות, התאמה לילדים עם צרכים מיוחדים.
- הורים ואנשי צוות: שיתוף הורים, צרכים אישיים של אנשי הצוות צרכיהם המקצועיים של אנשי הצוות, אינטראקציה ושיתוף בין אנשי הצוות, עקביות הדמויות המטפלות, פיקוח והערכה של אנשי צוות, הזדמנויות להתפתחות מקצועית.
39 סטנדרטים אלו נגזרים ל467 סעיפי משנה, שבהם הגן צריך לעמוד, ממצב התאורה, ויסות הטמפרטורה, תנאי ישיבה של הילדים נוחים ותומכים, דרך מיקום ונגישות הפינה הרכה (להרגעה) לילדים, קיום הפרדה בין משחק פעיל למשחק שקט, תנועה בחדר שאינה מפריעה לפעילויות. דרך הימצאות תמונות הילדים ובני משפחה/בעלי חיים מוכרים להם, קיום אווירה ידידותית המאפשרת להורה המצאות זמן מה בגן לפני הפרידה ועוד (לקריאה של הITERS: http://files.webydo.com/175519/File_2-_ITERS_-_R_DEC_2008-final-_3.12.08.pdf)
רשת "גני עופרים" הייתה הראשונה מבין הגנים הפרטיים שהחלה בתהליכים לשימוש במדד זה.
לפני מספר שנים החלו בגני עופרים להחיל את הITERS על התוכנית הטיפולית והחינוכית בגן, בהנחיה ובשיתוף ד"ר תרצה יואלס ופרופ' אבי שגיא (המרכז לחקר התפתחות הילד של אוניברסיטת חיפה). הצוותים צפו בגנים הפועלים עפ"י הITERS (במשגב), עברו השתלמויות והדרכה בנושא, ועד היום, שאיפתה של הנהלת הגן ליישום הסטנדרטים ככל הניתן.
לכשתכנסו לגנינו, שימו לב לגובה היצירות של הילדים, לכך שהן מוגנות ושלמות. שימו לב לקבלת הפנים של הצוות את ילדיכם ואתכם, שימו לב לשפה בה משתמשות נשות הצוות ביניהן ועם הילדים (דיבור חיובי), שימו לב לפינות המשחקים והרגיעה. כל זאת ועוד אינם עניין של מה בכך בעינינו, אלא עקרונות מנחים לפעולה ולפעילות. במטרה להוות עבור ילדיכם מסגרת המגנה על ביטחונם ובריאותם, מספקת גרייה נאותה באמצאות שפה ופעילויות, ומאפשרת יחסים חמים ותומכים דיים בין הצוות לילדים.