אני מאמין

שני העוגנים המשמעותיים ביותר בגנים שלנו (או במילים אחרות- ה DNA החינוכי שלנו):

1. יצירת קשר רגשי וחם, מכבד וקשוב, תומך ומשמעותי בין הצוות החינוכי לילדים.
זוהי לב העשייה החינוכית שלנו מתוך הבנה שאינטראקציה מעצימה ותומכת של הצוות בילדים היא הבסיס לתחושת הביטחון של הילד בגן, ובעולם בכלל.
לכן אנו משקיעים רבות בהדרכה מקצועית של הצוותים החינוכיים בגנים, תוך הדגשת אופן פניית הצוות אל הילדים, תיווך נכון בין הילדים וסיוע בפתרון קונפליקטים, הקשבה ופניות לילד מתוך ראייה אמיתית של צרכיו ורצונותיו.
ההדרכה כוללת תצפיות מתועדות וקבועות, שיחות הדרכה אישיות וצוותיות והשתלמויות. 
ההדרכה ניתנת למטפלות, לגננות ולמנהלות.

2. חיבור הילדים לטבע, למרחבים ולסביבה.
בחירת מיקום הגנים נעשתה מתוך אמונה וידיעה שהילדים זקוקים למרחבים המאפשרים להם תנועה.
הגנים שלנו סמוכים לחיק הטבע, בקרבה בלתי אמצעית אל החי והצומח.
קירבה זו מאפשרת לנו לצאת לטיולים קסומים המזמנים עולם שלם של למידה חווייתית, התנסות והנאה גדולה.
מידע נוסף על חשיבות הטיולים ותרומתם להתפתחות הילד תוכלו למצוא כאן.
בגנים שלנו חצרות רחבות ידיים וכן מרחבים הסמוכים לגן (מגרשי הטניס, מדשאות הספורטן, עץ הפיקוס בכפר גלים..)
המאפשרים לילדים מרחב של תנועה, הוצאת מרץ ותחושה של חופש.

טיולים בטבע וחצר גרוטאות - על שני אלה גדלנו בקיבוץ. אותם אנחנו מביאים איתנו.

בטיולים אנו נפגשים עם בעלי חיים, מבקרים ברפת ובפינת החי, פוגשים בחרקים וקני נמלים ובצמחייה מגוונת על פי עונות השנה, נחשפים לשינויי מזג האוויר ולשינויים בטבע. אנו לומדים ללכת בקבוצה, לעזור אחד לשני ולשים לב לפרטים הקטנים שהטיול מזמן. 
בטיול אנו מפעילים את כל החושים: ראייה, ריח, שמיעה, מישוש וגם טעם, וצוברים חוויות טובות ומשמעותיות, שהן הן הבסיס לבניית האמון שלנו בעצמנו ובעולם.
אמון כזה משפיע וקובע במידה רבה את המסוגלות שלנו להתמודד עם שלל התרחשויות החיים.

מידע נוסף על חשיבות הטיולים ותרומתם להתפתחות הילד תוכלו למצוא כאן.

חצר הגרוטאות - היא חצר המכילה חפצים אמיתיים שהתקלקלו ולא ניתן לשחק בהם בבית כמו למשל: מכונית ישנה, תנור, מיקרוגל, סירים, מחבתות, מחשב ומקלדות, טלפונים, גיגיות, ארגזים, גלילים גדולים, חביות ועוד.
גם בבית ילדים יעדיפו פעמים רבות לשחק במה שאמיתי. בכך יכולים הילדים לעבד חוויות מתוך חיי היום יום שלהם, לתת להן ביטוי ולהקל על ההתמודדות עמן. החפצים האמיתיים מאפשרים לילד גם לשחק משחקי "כאילו", משחקים דרמטיים ולהפעיל את הדמיון, ולהתנסות בחומרים קלים וכבדים.
חצר זו מאפשרת לילדים להביא אליה אוצרות שמצאו בטיול וברצונם לשמור ולהמשיך לשחק בהם ולחקור אותם. חזרה שוב ושוב על משחק וחקירה עם אותו נושא או חומר היא המאפשרת את הלמידה, וכמובן מעמיקה ומשכללת אותה. ארגז חול ופינת מים מצויים גם בחצר ומאפשרים עוד מקום ללמידה חושית ומהנה.

מידע נוסף על חצר הגרוטאות תוכלו למצוא כאן.

 

 

 

בגנים שלנו אנו נותנים מקום רב ללמידה חווייתית:

למידה חווייתית זו למידה המתרחשת מתוך התנסות בחוויות משמעותיות המפעילות את החושים השונים. למידה כזו מתרחשת למעשה בכל רגע בחיי הגן: בטיולים, בחצר הגרוטאות, במשק הבית, בבנייה בקוביות, בארגז החול ופינת המים, ועוד ועוד..

התכנים הלימודיים בגנים שלנו קשורים בראש ובראשונה בעולם התוכן הרגשי והחברתי של הילדים. אנו נחשפים לחוויות מהבית, התרחשויות בסביבה הקרובה, וכן לעונות השנה, חגים ומועדים וסיפורי התורה בהתאמה לגיל. במקביל לחוויות הטיול והחצר, אנו מייצרים במפגש זמן לשיח, לקריאה בספר, להאזנה ושירה ולתנועה.

בחלל הגן - הילדים מעבדים כל נושא בו הם פוגשים גם במשחק הסוציו דרמטי במשק הבית שכולל בנייה בקוביות, תחפושות, בובות, פינת רופא, פינת מטבח ועוד.
בגילאים הצעירים יותר, משק הבית מצוי בחלקו בתיבות ממויינות לפי נושאים, כמו מברשות, תיקים, נעליים, בגדים, כלי מטבח ועוד.

גן זרימה - (מושג שטבע גדעון לוין, ואנו אמצנו בגננו) הוא גן בו מתאפשרת התנסות בבחירה מתוך מספר פעילויות המתרחשות בו זמנית. כל ילד יכול לבחור אם ברצונו לפעול במשחק סוציו דרמטי בחצר או בגן, בטיול, יצירה וכו'. כך ניתן מענה לצורך הראשוני של הילד מתוך הנחה שאחר כך יהיה פנוי יותר להתנסויות שאנו המבוגרים רוצים שייחשף אליהן.
כך גם הילדים מתנסים בבחירה ורוכשים למידה משמעותית ביותר על עצמם, כאשר הם מזהים את הנטיות, הרצונות, הצרכים ונקודות החוזק שלהם, ומקבלים אפשרות להעצימן.  בחירה וקבלת החלטות הן מיומנויות שיש להתאמן ולהתנסות בהן. הן בונות ביטחון עצמי ומייצרות בילד תחושה שהוא יכול לסמוך על עצמו ועל בחירותיו.

סדנת יצירה בגן מאפשרת לילדים להתנסות במגע ועבודה עם חומרים שונים: גואש, צבעי ידיים, בצק צבעוני, חימר, הדבקות של מצרפים וגרוטאות, ועוד..

משחקי שולחן - משחקי קופסא כגון לוטו, זיכרון, המפתחים את היכולת הקוגנטיבית וכן משחקים שונים העובדים על מוטוריקה עדינה כגון השחלות, משושים וכדומה.

אוריינות - הילדים בגן נחשפים כל העת ובכל גיל למילים ואותיות: בפינת הספר, בלוח המגנטי בו ניתן לשבץ אותיות ומספרים, בשמותיהם ובשמות חבריהם על המגירות והלוחות, וכמובן במפגשי התוכן היומיים עם הגננת. האוריינות  מתפתחת גם בטיול מתוך חשיפה לתמרורי תנועה, שלטים כתובים, ספרות על טרקטור או מכונית.

הורים וילדים

הבית והגן משפיעים זה על זה. החינוך לתפיסתנו משותף, ומתקיים מתוך שיח קבוע ומתמשך בין ההורים לגננת. חשוב לנו מאוד אמון הדדי בין ההורים וצוות הגן. אמון זה משפיע על הקשר בין הילד לצוות ועל הפעילות השוטפת. לכן אנו משקיעים רבות גם בכל ילדה וילד, וגם בקשר עם הוריהם. אנו דואגים לקיים שיחות אישיות יזומות במהלך השנה של הגננת עם ההורים, בנוסף לשיח השוטף המתקיים.

אנו מקיימים בגן פעילויות משותפות להורים וילדים הכוללות: טיול סתיו, סדנת סוכות, מסיבת חנוכה, סדנת סבים בחנוכה או ביום המשפחה, טיול אביב, הפנינג שבועות מסורתי בכפר ומסיבת סיום.

לסיום סיומת... הלמידה החווייתית במרחבי הטבע, בטיול ובחצר הגרוטאות, בפינות הגן השונות, בסדנא ויצירה - מחזקת את התפתחות הילד בכל התחומים: גופני ומוטורי, קוגניטיבי, חברתי ורגשי.

ילדים לומדים רבות גם מאיתנו, הדמויות המשמעותיות שאיתם. הם לומדים בעיקר ע"י חיקוי, במיוחד כאשר יש להם קשר חיובי ומעצים עם דמויות אלו.