• חצר-הגרוטאות

כתבו: חנה ברקוביץ וניצן שדה

חצר הגרוטאות – היא חצר המכילה חפצים אמיתיים שהתקלקלו ולא ניתן לשחק בהם בבית כמו למשל: מכונית ישנה, תנור, מיקרוגל, סירים, מחבתות, מחשב ומקלדות, טלפונים, גיגיות, ארגזים, גלילים גדולים, חביות ועוד.  יש בחצר מכל טוב! החצר מדהימה באיכותה ומכילה בתוכה את כל תחומי ההתפתחות בהם אנו מתמקדים  באשר להתפתחות הילד: תחום רגשי, חברתי, קוגניטיבי ומוטורי. החצר מספקת לילדים תנאים לביטוי עצמי, לחקירה, לפורקן רגשי, לחוויות חברתיות , חיזוק הגוף, מנייה, תכנון ..ומה לא…

חצר הגרוטאות מאפשרת לילדים לשחק בכל מה שאמיתי.
הילדים מביאים את העולם שלהם לתוך החצר- כל ילד ומה שמעסיק אותו, מה שמאפיין אותו.. מה שמטריד אותו.. מה שנחוץ לו באותו רגע נתון (דבר שמשתנה). מתוך כל החפצים שנמצאים, (וכשאני אומרת כל, אני מתכוונת לכ-ל,  כי זה באמת הרבה), הילדים בוחרים באילו חפצים לבנות/ להשתמש ואיך הם היו רוצים לשלב ביניהם.. וזה העיקר,  וכאן נכנס הביטוי האישי של כל ילד יחד עם הבחירה האישית. ילד יכול להפוך את שואב האבק למתקן הכנת גלידות או לתחנת דלק , לול- לבית למשפחה של כלבלבים, ארגזים- למגלשות או לארמונות פאר… ילד אחר מניח ארגז גדול על קופסה קטנה  ומגלה על התנאים ליציבות.
יש ילדים שמכינים עוגות, ארוחות.. נוסעים לאיטליה..לירושלים של זהב לבקר את הדודים.. מטפלים בתינוקות.. משתזפים בים.. מתגלשים במגלשות ענק.. בונים ומפרקים.. עובדים בפינת המים.. מוציאים אנרגיות בקפיצות על המזרון (שבשנה שעברה מצאנו עם הילדים באחד הטיולים) ועוד..
החצר  גם אורגת בתוכה אינטראקציות חברתיות : בנייה משותפת, עזרה לחברים, שיתוף, התאפקות (לא לפרק בנייה של מישהו אחר), המתנה לתורי..

למעשה החצר היא שיא החופש עם מינימום גבולות ומגבלות (יש כמה) מתוך אמון עמוק בילדים!!!
בכך יכולים הילדים גם לעבד חוויות מתוך חיי היום יום שלהם, לתת להן ביטוי ולהקל על ההתמודדות עמן. למשל, צפינו בילד שעבר לבית חדש. ידוע שזו חוויה משמעותית ולפעמים לא פשוטה. ילד זה באופן קבוע לאורך תקופה מילא בחפצים את המכונית הגדולה בחצר. לאחר מכן ישב במושב הנהג, נפרד מאיתנו ומ'ביתו הישן', והודיע לנו שהוא עובר דירה. נוסע לביתו החדש. הילד עשה זאת לפני המעבר לבית החדש בחייו האמתיים, תוך כדי ולאחר המעבר. המשחק בחצר הגרוטאות אפשר לו לדמיין איך יחוש כאשר יקרה המעבר האמיתי, וכך צייד אותו בביטחון להתמודד עם השינוי.
החוויות בחצר מאפשרות ומעודדות יצירתיות, חשיבה עצמאית , תכנון, התארגנות במרחב, ביטוי אישי, חיזוק שרירי הגוף, פיתוח מוטוריקה גסה ועדינה ועוד ועוד ..

חצר הגרוטאות מכילה גם ארגז חול ופינת מים.
שני אלה חשובים מאוד לפיתוח יכולות שונות, ביניהן וויסות, והם חלק משמעותי ביותר בלמידה ובהתפתחות.

 אז, תגידו.. מרגישים שחצר הגרוטאות היא אחד המקומות האהובים עליי בגן??? ☺