בבואנו לבחור מסגרת חינוכית לילדנו עומדות בפנינו דילמות, התלבטויות ושאלות רבות – רגשיות, חינוכיות, כלכליות ועוד. ההחלטה על שילוב תינוק או פעוט במסגרת הנה אחת החשובות והמרכזיות  בתחילת חייו. ברצוננו, ההורים, לבחור נכון, לחוש ביטחון בבחירתנו, ולהיות מסוגלים לתקשר עם צוות המסגרת על מנת לחזק תחושות אלה.

כל דילמה וכל תחושה לגיטימית. מדובר בפרידה מתקופה בה התינוק/פעוט היה בטיפולנו המסור, בידינו האוהבות, ובמעבר מביתו אל מסגרת שאינה מוכרת לו ולנו. אם נמצא את המסגרת, אשר תהלום באופן מיטבי את דרישותינו, נצליח להכיל את השינוי, על הקושי שבו, ולשדר לילדנו כי אנו סומכים על בחירתנו (על עצמנו ועל הצוות) ועליו כי יסתגל ויטופל היטב.

בשילוב במסגרת אנו לוקחים בחשבון את צרכיו של ילדנו – גילו, התפתחותו הרגשית, הפיזית, השפתית והחברתית:

עד גיל שנה וחצי:

נרצה עבורו צוות חם ומטפל היטב, שיעניק לו תשומת לב אישית וטיפול פיזי מרביים. נשאף למספר תינוקות קטן למטפלת, ודמויות קבועות שיהיו משמעותיות עבורו.

גיל שנתיים-שלוש:

זהו גיל בו מתחילה האינטראקציה החברתית להיות משמעותית עבור הילד. יופיע משחק משותף (בתחילה חיקוי ואחר  כך שיתוף). בשלב זה הוא מסוגל להתמודד בהדרגה עם מספר ילדים גדול יותר. חשוב שהצוות יהיה עבורו בתיווך ובהסתגלות. זהו גיל בו הילד עצמאי יותר, יכול לבטא עצמו במילים, ודורש פחות טיפול פיזי, אך גם בגיל רך זה, חשובה תשומת הלב האישית, תחושת הביטחון של הילד בצוות ויכולתו לפנות לעזרה בגן (בעת כאב, בתקופת גמילה, עקב מריבה, געגוע).

חשוב שבגן יהיו הגירויים והתכנים הנכונים – פיתוח שפה ואוצר מילים על ידי שירים וסיפורים, לימוד תכנים, הקניית הרגלים כמו שגרת היגיינה וכד'.

גיל שלוש-ארבע:

בגיל זה הילד כבר מפתח את המיומנויות החברתיות הראשוניות שרכש.  השפה שלו עשירה יותר ודורשת העשרה נוספת, והוא נחשף לתכנים שקשורים לזמנים, עונות שנה, חגים וידע כללי. על הצוות להיות מיומן ומוכשר להעניק העשרה זו. מיתרונותיו של גן פרטי על גן עירייה הוא במספר הילדים ביחס לצוות, המאפשר לצוות פניות גדולה יותר הן להעשרה והן לטיפול הפיזי והרגשי הדרוש לילד (בכל גיל!).

"כללי אצבע" לבחירת מסגרת חינוכית:

  • צוות – קבוע, מוכשר בהתאם לגיל הילדים, בעל ידע ומיומנויות. האם הצוות מודרך? האם יש מי שמקשיב ומכיל את הצוות? (כל כך חשוב לדעת שהצוות המטפל גם הוא "בידיים טובות"), מהי "תחושת הבטן" כאשר נכנסים לגן – איך התקשורת בין אנשי הצוות, האווירה?
  • יחס תקני של מטפלות על ילדי
  • פיקוח – האם המעון/גן נמצא תחת פיקוח, מי הגוף המפקח?(אם אין פיקוח, מדוע?)
  • תזונה – מה מכילות הארוחות? האם יש גיוון והקפדה על תזונה בריאה?
  • סדר יום – מהו סדר היום בגן? האם מותאם לגיל הילד? האם התכנים של סדר היום מקובלים והולמים את דרישותיכם?
  • מרחבי הגן – האם החלוקה של מרחבי הגן מתאימה לגודל הקבוצות בהם? האם יש מרחבים נוספים שהילדים יכולים ליהנות מהם במהלך היום (חיק הטבע, חדר ג'ימבורי, חצר משחקים, חדרים נוספים לטובת פעילות הילדים)? האם החצר מוצלת? האם נשמרים כללי היגיינה (בשירותים, במטבח)?
    למרחבי הגןסביבת הגן הפנימית והחיצונית – חשיבות רבה להתפתחות הילד בתחומים השונים – מוטורית, חושית, חברתית, רגשית וקוגניטיבית. גן המקיים קשר עם סביבתו הטבעית והאנושית מעניק לילדים הזדמנויות למידה מגוונות דרך החושים וההתנסויות, מזמן להם סקרנות, חקרנות, תנועה במרחב ואינטראקציות שאינן מתקיימות בין ארבעה קירות.
  • בטיחות – האם הגן מקפיד על נהלי בטיחות? האם קיים ידע וציוד נדרש במצב חירום (מטף, ערכת ע"ר, הכשרת צוות להחייאה)? האם קיימים ליקויי בטיחות בגן וכיצד מטופלים כאשר נדרשים לכך?
  • ביקור בגן – האם נדרש תיאום מראש או שניתן להגיע באופן ספונטני? מהי "תחושת הבטן" בעת ביקורכם ולאחריו (חשוב!!!)? חשוב להגיע לביקור בזמן שהילדים נמצאים בפעילות ולא בשעה של מנוחה או התעוררות ממנוחה, אז תוכלו להתרשם מן הפעילות עצמה, מהיחסים בין הצוות לילדים ובתוך הצוות עצמו, מהחומרים/משחקים בהם משתמשים בפעילות.
  • ציוד הגן – האם הציוד מגוון, שלם ובטוח לשימוש, מותאם לגיל הילדים?
  • המלצות – המלצות על המסגרת חשובות, יש לקחת בחשבון שלכל הורה מערכת שיקולים וערכים שונה. על כן, נסו לקבל המלצות מהורים שמנוסים בגן/מעון (מקור ראשון), שאלו מה יתרונות ומה חסרונות הגן בעיניהם ואף שאלו שאלות ספציפיות לפי סדר העדיפויות שלכם, ובדקו האם תשובתם מספקת אתכם או שתרצו לשמוע ולהתרשם עוד.

חשיבות רבה ליכולת של ההורים לתקשר עם צוות הגן בכל נושא – אישי, חברתי, תכני, בטיחותי וכו'. מסגרת בה ההנהלה והצוות מקדמים בברכה תקשורת פתוחה, מאפשרת להורים ולילדים לחוש כי יש מי שמקשיב, שם לב ומתייחס לצרכיהם. מסגרת המקדמת קשר צוות-ילד-הורה מקנה תחושת ביטחון ומעניקה רצף טיפולי וחינוכי.

וודאי קיימים פרמטרים נוספים, אותם יש לקחת בחשבון: נשמח לשמוע מכם מה חשוב לכם בבחירת מסגרת לילדיכם.

כותבת: איילת חרפק