חוג החיות הוא מפגש חווייתי ולימודי במהלכו פוגש הילד מגוון רחב של בעלי חיים.
במפגשים שלנו אנו פוגשים משפחות שונות ולומדים מה מאפיין כל חיה? למה היא זקוקה? מה היא אוהבת?
המפגש עם החיה מלווה בליטוף וקירבה. יש ילדים שהחיבור לבעלי חיים טבעי להם ומיד רוצים ללטף ולגעת, ויש כאלו שבוחרים להביט ולהתבונן בחיה.
בעזרת המפגש עם בעלי החיים הילד לומד לפתח אמפתיה לאחר, פוגש את השונה ויוצר קשר בלתי אמצעי עם החיה.
המפגש מלווה בסיפור, שיר תנועה ומשחקי חיות המעצימים את המפגש עם החיה.
מדי שבוע הילדים המקסימים ואני נחווה מפגש מוסיקלי קסום, יצירתי ורווי בשירים וריקודים.
במפגשים משולבים התכנים המועברים לילדים בגן (עונות השנה, חגים ועוד).
בכל מפגש מקבלים הילדים כלי נגינה או אביזר (רשרשנים, פעמונים, תופים, מטפחות ועוד) וביחד עמו אנו מלווים שירים ויצירות מן הרפרטואר של המוסיקה הקלאסית, מוסיקה עממית, שירי ילדים, שירים של יוצרים ישראלים ועוד.
דגשים לפי קבוצות הגיל השונות:
קבוצת הבוגרים: בקבוצת הבוגרים אני נוהגת לשלב סיפורים אינטראקטיביים שהילדים ואני מספרים יחדיו ולאחר מכן, חוזרים על הסיפור והפעם באמצעות שיר או יצירה מוסיקאלית. כמו כן, היות והשפה כבר מפותחת, אנו מבהירים ולומדים מלים קשות ואף לומדים מושגים מוסיקאליים (כמו: סטקטו, לגטו, פורטה, פיאנו).
קבוצת הצעירים: בקבוצת הצעירים אני פועלת עפ"י שיטת חמ"ל (חינוך מוסיקאלי לגיל הרך), שיטה בה הפעוטות חווים את המוסיקה דרך גופם באמצעות התנועה הן בישיבה (שירי אצבעות ודקלומים) והן במרחב (ריצה, קפיצה, עצירה).
קבוצת התינוקות: בקבוצת התינוקות אני מתבססת על שיטת "בייבי שיר", שיטה שפותחה ע"י המוסיקאית והמחנכת המוסיקאלית אורלי צלאל, בה הדגש הינו על הקשר המוסיקאלי המורכב מ-5 קשרים (קשר העין, קשר הקול, קשר הצליל, קשר התנועה וקשר המגע).
מטרות החוג הינן:
קצת על עצמי: בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ומנחת קבוצות. בוגרת קונסרבטוריון וזמרת בהרכב הווקאלי "כרמל א-קפלה". בעלת הכשרה של מחנכת מוסיקלית לגיל הרך עפ"י שיטת חמ"ל. בעשור האחרון הפעלתי חוגי הורים וילדים וחוגים בגני ילדים בהצלחה ובהנאה רבה.
מהי תנועה?
התנועה היא חיים. העובר בבטנה של אימו כבר נמצא בתנועה, פעימת הלב היא תנועה. ללא תנועה אין חיים. משפט מפורסם אומר: "אתה מתנועע- משמע אתה חי".
למה ללמד תנועה?
לימוד תנועה מאפשר לגעת בכל הכישורים של הילד ולשכלל את המיומנויות שלו על ידי יצירת גירויים המאפשרים לו לפתח את יכולתו הפיזית והשכלית. זהו לימוד בצורה חווייתית.
אנחנו לא מנסים לזרז את התפתחות הילד אלא לעזור לו לבטא את הצורך הפנימי וההתפתחותי שלו- להתנועע. חוג התנועה היא דרך נוספת להפעיל את הצד המוטורי של הילד ע"י התנסות חושית- תנועתית. כך הילד מכיר את העולם.
ילד שמתנסה לומד על עצמו, מחזק את עצמו, בונה ביטחון עצמי ומפעיל מערכות שונות החשובות להתפתחותו ולתפקודים תקינים.
מי שמתנסה יותר יוכל ללמוד ולהתנסות עוד ועוד (אבל גם להיפך, מי שמתנסה פחות, לומד פחות).
כשהילד מודע לתנועה שלו הוא יכול לשכלל ולשפר אותה.
בדרך זו מתפתחת החשיבה העצמית שלו, היוזמה, היצירה, הדמיון והרגש.
הילד לומד גם לבחור. הוא מתנסה בכך שיש הרבה פתרונות תנועתיים.
התנועה מאפשרת לטפח היבטים רגשיים וחברתיים:
אנחנו נוגעים בכישורים תנועתיים של תחושה, של חוזק- אני יכול משמע אני חזק. מתחזקת תחושת הביטחון. בתנועה אנו יוצרים אפשרות לבטא רגשות כמו כעס, שמחה, כוח.
אנו מפתחים את הכישורים החברתיים כשאנחנו לומדים לעבוד ביחד, לסדר ביחד, להתחשב אחד בשני, לוותר, להתאפק ולחכות לתורי. אפשר בדרך זו לבנות ולבסס את המערכת החברתית של הילד.
מבנה עקרוני של חוג התנועה:
הפעילות בתנועה כוללת את כל מרכיבי האדם השלם- גופני, אינטלקטואלי, חברתי ורגשי.
כוונת החופש הניתן לילדים היא לתת לכל ילד לגלות לבד מה מעניין אותו ומה הוא יכול לעשות, וגם ליצור מסגרת שמתאימה לכל גיל ולכל אחד, ומאפשרת קצב ומחשבה אישיים.
למוזיקה יש תפקיד חשוב מאוד. היא מהווה גירוי שמיעתי חזק מאוד שמשפיע על התנועה. אנו מנסים לחנך את הילדים לפתיחות והכרת מגוון רחב של תחומי המוזיקה- קלאסית, עממית, מודרנית ועוד.
המוזיקה בחוג יכולה להוות כלי בפני עצמו או כלי עזר. דרך המוסיקה מגיעים אל הגוף, ומהגוף אל המוזיקה. זהו מפגש מעניין וחווייתי.
ההתנסות כולה היא חווייתית מאוד מכל הבחינות- גופנית, שכלית, רגשית וחברתית.